pilates04_homeWat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode met oefeningen voor een mooi en sportief lichaam. Het bestaat uit grondoefeningen voor buik, billen, benen, rug en armen. Pilates richt zich ook op een stevige en stabiele rug, daarom is Pilates geschikt voor beginners en gevorderden maar ook mensen met rugklachten. De sleutelwoorden bij Pilates zijn: stabiliteit, flexibiliteit en lichaamsbeheersing.

Wat is Perfect Pilates?

Pilates is een 100 jaar oude methode. De oefeningen zijn echt super, maar de wetenschap is veranderd. Een team van therapeuten en artsen van Fysio Physics heeft daarom de methode geperfectioneerd. Perfect Pilates is daardoor verantwoord en nog effectiever dan de gewone Pilates.

Voor wie is Perfect Pilates?

PP is eigenlijk voor iedereen. Jong & oud, beginners & gevorderden, topsporters & niet-sporters. Er zijn zelfs speciale lessen voor zwangere vrouwen, ouderen en mensen met rugklachten.

Wat kun je bereiken met de oefeningen?

  • een strakke buik en billen
  • een mooi sportief lijf met slanke spieren
  • een sterke en soepele rug (minder rugpijn)
  • meer lenigheid en flexibiliteit
  • stabieler en meer ontspannen in je lijf
  • lekkerder in je vel

Waarom sporten bij een Perfect Pilates Trainer?

De gewone Pilates opleidingen wordt gedoceerd door dansers die werken met de oude methode. De Perfect Pilates opleidingen worden gegeven door gespecialiseerde pilates docenten. Sporten bij een Perfect Pilates Trainer van Fysio Physics staat garant voor een goede en verantwoorde les. Kijk bij locaties voor een Perfect Pilates instructeur bij jou in de buurt of oefen vast met de mini-workout.

Waarom krijg je van Perfect Pilates een mooi lijf?

Bij Perfect Pilates leer je om de spieren beheerst aan te spannen. Hierdoor gaat de spierspanning, de tonus, omhoog. De spier wordt steviger en gaat meer verbranden en dat zie je. Het voordeel is dat Perfect Pilates werkt aan alle grote spieren.Onze dagelijkse handelingen door werk en sport zijn vaak eenzijdig. Door Perfect Pilates train je in evenwicht en komt je lijf beter in balans.

Wat is er zo uniek aan Perfect Pilates?

Gewone oefeningen zijn gericht op de oppervlakkige spieren. Perfect Pilates is de eerste trainingsmethode dat zich richt op zowel de diepe als de oppervlakkige spieren. De diepe spieren zijn super belangrijk voor het stabiliseren van onze gewrichten. Door ‘verslapping’ van bijvorbeeld de diepe rugspieren gaan de oppervlakkige spieren verkrampen en krijg je rugpijn. Massage van de rugspieren lost dit probleem niet op. Daarom werken steeds meer fysiotherapeuten en oefentherapeuten met Perfect Pilates. Met Perfect Pilates komt je lichaam snel weer in balans en verdwijnen (de meeste) gewrichtsklachten maar ook rug- en nekklachten.

Het is wetenschappelijk bewezen!

Het is ook aangetoond dat mensen na een aantal weken Perefct Pilates training:

  • minder rugpijn hebben;
  • minder vet en stevigere spieren hebben;
  • sneller rennen;
  • meer evenwicht hebben;
  • meer energie hebben (zelfs ouderen in een verpleeghuis!);
  • zich fijner voelen.

Daarom wordt Perfect Pilates zowel als topsporter training als bij revalidatie van fysiotherapiepatiënten gebruikt.

De geschiedenis van Joseph Pilates

De grondlegger van de methode, Joseph Pilates, werd in 1880 geboren in Duitsland. Voor de eerste wereldoorlog was hij werkzaam in Engeland als sportleraar en bokstrainer van het Britse politiekorps. Toen de oorlog uitbrak kwam hij net als alle andere allochtonen in een kamp terecht. Daar begon hij met oefeningen voor zijn medekampgenoten. Naast diverse grondoefeningen deed hij ook oefeningen met behulp van de veren van de bedden. Niet alleen de gezonde mensen maar ook de mensen die ziek waren trainde hij met zijn zelf ontwikkelde methode. De artsen merkten op dat de mensen uit zijn kamp fitter waren dan uit de andere kampen en dat de zieken sneller herstelden door de oefeningen. Na de oorlog ging hij terug naar Duitsland, maar besloot al snel om naar de Verenigde Staten te emigreren. Samen met zijn vrouw begon hij in 1926 in New York zijn eigen sportstudio, waar hij zijn trainingsmethode doceerde en verder ontwikkelde. De methode werd al snel ontdekt door de professionele dansers. Vooral de combinatie van lenigheid, stabiliteit en spierbeheersing trok hen aan. Martha Graham, grondlegger van de moderne dans, was een van zijn trouwe aanhangers. In de methode zijn de invloeden vanuit de dans duidelijk herkenbaar. Vooral de principes van combinatie van een vlakke rug en uitgedraaide heupen zijn daar voorbeelden van. In 1945 verscheen zijn boek “Return to life” waarin hij zijn methode beschreef. Zijn leerling Romana Kryzanouwska heeft vervolgens zijn werk voortgezet en de methode verder ontwikkeld.

Pilates of Yoga?

Vaak wordt Pilates gecombineerd met Yoga technieken. Bij Perfect Pilates gaan we niet uit van Yoga maar van de zuivere Pilates technieken. Yoga is een Boedhistische meditatie gericht op eenwording met het universum. Yoga betekent letterlijk juk: ‘onder één juk verkeren met het goddelijke’. Als team hebben we bewust gekozen om geen Yoga te integreren in de Perfect Pilates. Doelstelling van Joseph Pilates was geen religieuze meditatie, maar training van het lijf.

 

 

 

close
Facebook IconTwitter IconVind mij op LinkedIn